Меню сайту
Наше опитування
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Інформація для вчителів
Педагогічний такт,конфлікти з учнями,їх причини. Шляхи і способи виходу з конфліктної ситуації. У рамках навчально-виховного процесу будь-якого навчального закладу предметом посиленої уваги залишаються поведінкові конфлікти, невиконання домашнього завдання, емоційно-особистісне зіткнення педагога і вихованця. Інакше кажучи, в сучасній школі конфлікти стали звичайною справою. Сама структура побудови сучасної масової школи за принципом супідрядності і протиставлення (тобто «вчитель-учень», «старший - молодший», «встигаючий - невстигаючий» тощо) стимулює дитячу конфліктність. Крім того, учні «несуть» у школу в трансформованому вигляді всі соціальні протиріччя нашого суспільства. Ці суперечності породжують брутальність, жорстокість, хамство, озлобленість у групових та міжособистісних стосунках школярів. Тому джерела багатьох злочинів,проявів асоціальної поведінки серед молоді треба шукати в шкільній системі освіти і виховання. Конфлікти супроводжуються нерозумінням,стресами,відчуттям незадоволеності. То чи потрібно витрачати частину свого життя на з’ясування стосунків?Чи,може,краще навчитися спілкуватися, не створюючи конфліктних ситуацій? Конфлікт у школі,яким би він не був,- між учителями або між учнем і вчителем – не сприяє навчально-виховному процесу. І чим менше виникає конфліктів,тим краще розуміють одне одного вчителі учні,тим теплішими й більш довірчими є їхні взаємини. Які асоціації викликає в нас слово «конфлікт»? Що ви відчували під час конфлікту? Опитування вчителів показало,що такими відчуттями є: o Гнів, o Образа; o Нерозуміння; o Ворожість. Конфлікт виникає переважно через суб’єктивні причини,що залежать від особистісних характеристик та індивідуального поводження керівника й вихованців. Спочатку ми розглянемо питання : Що таке конфлікт? Конфлікт – невід’ємна частина життя. Ключ до взаємовигідного розв’язання конфлікту полягає в тому, щоб задовільнити обидві сторони шляхом взаємного толерантного ставлення, досягти компромісу. Отже, всім нам треба прагнути толерантності у стосунках.
ОЗНАКИ ТОЛЕРАНТНОЇ ЛЮДИНИ · Добре співпрацює з іншими на засадах партнерства. · Готова змиритися з думками інших. · Поважає людську гідність. · Поважає права інших. · Сприймає іншого таким,яким він є насправді. · Здатна поставити себе на місце іншого. · Поважає право бути іншим. · Визнає розмаїття. · Визнає рівність інших. · Терпима до чужих думок, вірувань, поведінки. · Відмовляється від домінування й насильства.
ВИСЛОВИ ДЛЯ ЗАПОБІГАННЯ КОНФЛІКТУ · Мені так не здається… · Я важаю по – іншому… · У мене інша точка зору… · Я дозволю собі не погодитися з вами… · Мені хотілося б висловити свою незгоду… · Дякуємо за увагу. Слово надається другій групі…
НАЙПОШИРЕНІШІ ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ СКЛАДНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ КОНФЛІКТІВ ВЗАЄМОДІЇ «ВЧИТЕЛЬ- УЧЕНЬ» 1. Нездатність прогнозувати учителем поведінку учнів на уроці (невстигання у часі, роздратованість, подолати конфлікт). 2. Намагання вчителя зберегти свій соціальний статус за рахунок зниження статусу учня. 3. Оцінювання вчителем не окремого вчинку, а особистості учня (роззява,нахаба) 4. Намагання суворо покарати учня, мотивуючи це тим, що зайва суворість не зашкодить. 5. Субєктивне оцінювання дітей і його наслідки. 6. Нездатність до самоконтролю.
Кожна помилка вчителя при вирішенні конфліктів травмує учнів, вселяє недовіру до нього, порушує систему взаємин між учителем і учнями. У педагога виникає глибокий стресовий стан, незадоволення своєю працею, нездорове усвідомлення залежності професійного самопочуття від поведінки учнів.
НА ДУМКУ ВЧИТЕЛІВ, КОНФЛІКТИ ТИПУ «ВЧИТЕЛЬ-УЧЕНЬ» виникають через: · Порушення дисципліни на уроці; · Невиконання домашнього завдання; · Неповагу до вчителя; · Недоброзичливі відносини між учнями.
НА ДУМКУ УЧНІВ, ПРИЧИНАМИ ЇХНІХ КОНФЛІКТІВ З УЧИТЕЛЯМИ Є: · Пропуск уроків, непідготовлене домашнє завдання; · Нецікаве проведення уроку вчителем; · Наявність «мазунчиків» у вчителів; · Необєктивність при оцінені знань; · Образи зі сторонни вчителя, грубість і нестриманість.
Конфлікти завжди існували, існують і будуть існувати. Не зважаючи на те, з чиєї ініціативи відбувся конфлікт, учня чи вчителя, вчитель не повинен боятися конфлікту. Головне правильно розпланувати поведінку в конфліктній ситуації. І найважливіше – педагогічний такт учителя. У конфліктній ситуації головним для педагога є виведення учня на діалог. Педагогічний діалог – це пік конфлікту, особливий стан єднання педагога та учня. Коли ви почуєте з уст дитини її незадоволення,тоді ви зможете знайти вихід із конфліктної ситуації тому, що ви будете знати її причину. Багато конфліктів виникає з приводу невиконання домашніх завдань, поганої успішності,неготовності виправити власну помилку. Так звані конфлікти діяльності. Хорошою тактикою у таких конфліктах є надання учневі можливості довчити, перекласти,надати додаткову інформацію, піти на компроміс з обов’язковим врахуванням інтересів,потреб та аргументів учня. Конфлікти поведінки та вчинків виникають із приводу порушення правил поведінки у школі. Їх значно складніше вирішувати,оскільки в них втягуються «важкі» учні. Для вирішення таких конфліктних ситуацій вчитель і вихователь повинен пам’ятати про об’єктивність.
ЧИННИКИ,ЯКІ ПРОВОКУЮТЬ КОНФЛІКТ: · Погрози («не будеш добре себе вести – виженуть зі школи»); · Негативна критика («як можна бути таким неорганізованим»); · Образи («ти просто роззява,чого можна від тебе чекати» · Зміна теми («це дуже цікаво,але давай поговоримо про твою поведінку») · Накази («я даю тобі два тижні,щоб виправити оцінку і стати слухняним») Учні сприймають негативні зауваження як вияв недоброзичливості зі сторони вчителів і відповідають грубістю,пустощами. Розв’язанням таких конфліктів демонстрація педагогом миролюбних намірів. Найважчими є конфлікти взаємин. Вони найбільш тривалі й виникають на грунті недоброзичливих стосунків (антипатія) як наслідок постійних попередніх конфліктів діяльності і поведінки. Виправлення їх є випробуванням професіоналізму педагога, оскільки він повинен стати вище почуттів образи,неприязні та показати учневі культуру,шляхетність у стосунках. Це ситуація,в якій учитель відверто визнає свої помилки,вибачається пропонує забути образи. Дуже важливо в таких конфліктних ситуаціях вдало вибрати час та місце для розмови Розмова по «гарячих слідах» приречена на невдачу. Розмова з учнем на очах у класу викликає в нього бажання продемонструвати сміливість і незалежність. Отже,вчитель для вирішення конфліктної ситуації повинен спрямувати свою активність на краще розуміння співрозмовника. У конфліктній ситуації вчитель мусить бачити проблему з обох сторін,тому що попередження та вирішення конфліктів значною мірою залежить від педагогічної майстерності вчителя. |
Пошук
Календар
Архів записів
Друзі сайту
|